neděle 1. února 2009

První týden za mnou

Jsem si tak uvědomil, že tady ruzně popisuju jak to tady vypadá (a ještě se chystám brzy přidat něco o menze a škole), ale nenapíšu jak se vlastně mám! Tak kdo to neví, mám se skvěle :) Když to vezmu popořadě, vyřizování formalit šlo až nad očekávání lehce. Úřední hodiny mají každý den, na magistrátu žádná fronta a strašně ochotné chování, při vyřizování karty na MHD jsem čekal asi 10 minut a pak mi slečna perfektní angličtinou všechno vysvětlila. Jediná špatná zkušenost by mě mohla čekat na policii, ale na tu jsem se vykašlal, protože jsem se rozhodl obejít bez přihlášení k pobytu, které mi je na nic a stálo by mě 40 eur...

Měl jsem velké obavy z registrací předmětů, ale ta proběhla taky v pohodě. Heslo do systému (WebOodi) mi začalo fungovat druhý den, předměty nejsou skoro kapacitně omezené a docházka se nikde neřeší. Některé věci navíc třeba ještě ani nezačaly, takže rozjezd je taky takový pozvolnější jako u nás. Ale to neplatí o úkolech, takže hned první týden jsem jich musel pár udělat. To je tady asi největší rozdíl, úkoly na každé cvičení. Ne všechny jsou povinné, ale přidávají body ke zkoušce. Školu mám nakonec skoro každý den, ale vždy jen pár hodin. Tento týden jsem všechno poctivě odchodil, ale vzhledem k tomu, že se nedělá docházka, tak se to jistě bude redukovat stejně jako doma... pouze v pátek jsem odešel v půlce přednášky, protože jsem už nevydržel 20 minutové zastavení u jednoho slidu a nekonečné dotazy indického kolegy, který nechtěl stále pochopit, že odpověd na svoje dotazy obdrží na dalších přednáškách! Fakt na zabití a navíc bylo pátek po obědě, chtělo se mi spát, přednášel známé věci.. no vydržte to :)

Ale dost o škole, co se týká lidí kolem, tak si nemůžu stěžovat. Myslel jsem si jak tady bude samý cizinec a člověk skoro zapomene češtinu, ale chyba lávky. Čechoslováků je tu hodně, na jedné hodině nás dokonce chodí 6 z 20, takže skoro jak doma ;) Pak je tu hodně Španělů a Portugalců, jich už taky pár znám. Lidi tu jsou všichni strašně přátelští a v pohodě. Jediny problém je si zapamatovat všechna jména najednou, ale tak to se postupně poddá. Byl jsem v týdnu i na prvních studentských párty a to taky nebude vůbec špatně :) Finové jsou celkem odtažití, ale když už se s nima člověk začne bavit, tak jsou úplně v pohodě. Dokážou opravdu dost pít, takže není ničím neobvyklé potkat motající se skupinky ve městě, jak se jednou rozpijou.. Ale není to tak, že všichni pijí jen vodku. Možná by chtěli, ale minimálně kvůli cenně pijí pivo ;) na studentských party je pivko za 1,5 eura hnusně točený podmírák nebo rozlévají třetinky za euro. Jako doma to holt není no..

7 komentářů:

  1. Tak s tim poctem cechoslovaku si me vazne prekvapil, ale aspon se nebudes po vecerech nudit:)

    OdpovědětVymazat
  2. héle, čekat na policii je sice neskutečná pruda a trvá to nechutně dlouho, ale zas tak na nic to neni...zaplatíš 40E a když se znova zaregistruješ na magistrátu s tim papirem od policie a znova zaplatíš ten poplatek asi 4E nebo kolik to je, tak jsi potom oficiální student ve Finsku a dostaneš i studentskou slevu na tramvajenku (50%). Tudíž vložená investice se ti vrátí :) plus pokud by sis třeba náhodou chtěl půjčovat knížku z národní knihovny, tak s číslem od policie můžeš :D

    no...ale uznávám, že bych asi byla líná chodit na policajty, kdybych tu byla jen půl roku:)

    OdpovědětVymazat
  3. no podle toho co jsem zjistoval, tak je stejne neukecam na studentskou slevu, kdyz jsem tady jen semestr. Musel bych tady byt rok a i potom to jeste dost zavisi na magistrat od magistratu.

    btw. zname se? Nick Mat mi totiz nic moc nerekne :)

    OdpovědětVymazat
  4. Aha, tak to jsem netušila. Jo, sama jsem překvapena že mam na googlu danou přezdívku Mat:) Martina- z halušek :)

    OdpovědětVymazat
  5. Ok, tak to uz jsem doma :) jsem si rikal, ze by jsi to mohla byt ty :)

    OdpovědětVymazat
  6. važně? :) btw. víš že máš na FB všem přístupnej profil? Ne že by se to týkalo týhle diskuse..asi to i víš, ale upozorňuju na to proto, že já to třeba zjistila až asi před měsícem, že jsem tam zaklikla přístup pro všechny :)

    OdpovědětVymazat
  7. protoze sis me pred chvili pridala na FB ;) profil neni pristupny vsem, jen friends of friend. Jenze jsem si pridal sit skoly a pro ni se to muselo nastavit zvlast! Takze diky za tip, me to ani nenapadlo, ze to neni globalni nastaveni pro vsechny site :)

    OdpovědětVymazat