čtvrtek 26. března 2009

Vivat české zdravotnictví!

Nadáváte na české doktory? Myslíte si, že vám nedávají patřičnou péči a že ve vyspělých zemích západní Evropy to musí být zákonitě lepší? Chyba lávky, na vlastní kůži jsem se přesvědčil jak zdravotnický systém funguje v pokrokovém Finsku. Onemocněl jsem totiž a vyklubala se z toho moje oblíbená angína, takže jsem se vydal navštívit doktora.

Od ostatních jsem už věděl, že je potřeba se nejdříve telefonicky objednat. Sestra mi po vyslechnutí mého problému doporučila jít rovnou do jiného zařízení než to, kam jsem volal (nepochopil jsem moc proč, cosi že tam stejně nedělají testy na krk..), ale že tam můžu jít bez objednání. To mě potěšilo a vyrazil jsem to hledat. Naštěstí jsem už znal zastávku, na které jsem měl vystoupit a tak aspoň s MHD nebyly žádné problémy.

Po příjezdu do Töölö Health Center (dobrý název, že?) jsem zašel na recepci, zaregistrovali mě nějak a po hodině čekání si mě zavolala nějaká sestra (doktorka to nebyla, ale doufám, že úplně klasická sestra taky ne). Vyslechla si, co mě trápí, podívala se do krku, změřila teplotu, přestože jsem ji říkal, že jsem si vzal paralen a poslala mě na test s tím, že si mám zítra zavolat pro výsledek a podle toho doktor rozhodne, co mi předepíše. Tady jsem se zarazil a nechápal, proč mi nedají antibiotika rovnou, když ta angína byla jednoznačně viditelná okem. Odpověd byla, že se potřebují ujistit, že to je fakt angína a ne jen virová mononukleóza. Argument, že jsem mononukleózu už měl (a po druhé to mám pocit nejde) neuspěl. Odešel jsem tedy za další sestrou, která mi udělala klasický výtěr z krku, a bez léků jsem se vrátil domů.

Druhý den jsem se dovolal až na potřetí, protože vždycky to spadlo do nějaké finské plechové huby a to jsem samozřejmě nerozuměl ani slovo. Nakonec to ale zvedla, řekla mi, že to je fakt angína a že doktor mi předepíše antibiotika a recept bude kolem 16h v lékárně. Tady totiž recepty posílájí do lékáren přímo. Angína se za ten debilní den čekání akorát krásně rozrostla, díky moc... Ptal jsem se, jestli mám přijít na nějakou kontrolu a že prý nemusím, že ví co mi je a že mi ty léky pomůžou. Takže žádné testy moči či krve po antibioticích, za celou nemoc ani nemusím potkat skutečného doktora, nikdo mi neposlouchal plíce a další procedury, co se u nás standartně dělají. No nedá se nic dělat, jsem z ČR asi zvyklý na moc velký nadstandart :)

Odpoledne jsem si tedy konečně šel pro antibiotika a jaké bylo moje překvapení, když mi předepsali penicilin, přestože jsem jim říkal, že jsem na něho alergický! V té době už samozřejmě doktoři neordinovali a lékárnice ten recept změnit nemohla. Takže mi dala na výběr, jestli to chci risknout nebo ne. Vzhledem k tomu, že mě fakt fest bolel krk, tak jsem byl ochotný to risknout (jsem reakci na penicilin měl stejně jen jednou v životě a předtím mi nikdy nevadil). V tu chvíli se do toho ale připletla paní z vedlejší fronty, začala něco finsky mluvit s lékárnicí a pak mi anglicky říkala, že je doktor! Takže chvíli poslouchala můj problém a pak mi napsala nový recept přímo v lékárně! Opravdu neuvěřitelné štěstí, ještě dodala, že je tady náhodou, že běžně chodí do jiné lékárny. Nepotřebovala ani žádné vlastní formuláře či razítko, normálě vyplnila recept z lékárny, podepsala a bylo. Ani nemusela ukazovat nějakou kartu, že je vážně doktor. Prostě Finsko, u nás by to bez razítka nešlo, každý druhý by to zneužil. Zaplatil jsem tedy 10 euro za antibiotika a vyrazil domů se konečně léčit. U doktorů jsem nemusel platit nic, bylo to nějak zdarma, ale asi tam jsou nějaké limity. Antibiotika zabrala a dneska už se cítím líp, takže budu snad zase brzo zdravý ;) Jinak co jsem se bavil s ostatními, tak podobně špatné zkušenosti mají tady s doktory všichni, opravdu zlaté Česko!

2 komentáře:

  1. :-D měl sis vzít na tu paní z lékárny číslo. Jinak jako výborná zkušenost.

    OdpovědětVymazat